Masz pytania? tel. 509 922 251, tel. 503 855 601 mail: kontakt@amrack.pl
Regał Przejezdny Torowy - Charakterystyka zdjęcie nr 1

Regał przejezdny torowy – charakterystyka

14 listopada 2022

Regały przejezdne są konstrukcjami powszechnie wykorzystywanymi w magazynach na całym świecie. Gwarantują optymalne zagęszczenie towarów oraz szybką ich obsługę. Jednym z ich rodzajów są regały przejezdne torowe. Czym się wyróżniają?

Regał przejezdny – torowy czyli jaki?

Regał przejezdny torowy jest powszechnie wykorzystywany w wielu magazynach z uwagi na wygodę, jaką zapewnia w zakresie obsługi towarów. Dostępne są również regały przejezdne podłogowe, ale z uwagi na ich małą nośność, nie są chętnie kupowane do większości magazynów. Mają znacznie więcej ograniczeń niż konstrukcje torowe.

Regał torowy przejezdny przystosowany jest do obsługi ręcznej, jak i elektrycznej. Wyróżnia się zabudową blokową. Na jednym torowisku można przemieszczać od jednego do kilkunastu regałów, posiadających do kilkunastu kolumn.

Regały o tak specyficznej konstrukcji, jak regały przejezdne torowe, sprawdzają się świetnie w wielu typach magazynów o konkretnych wymaganiach. Można powiedzieć, że są to regały specjalizowane, z uwagi na dostępność wielu funkcji dodatkowych oraz możliwość złożenia na nie indywidualnego zamówienia. 

Rodzaje regałów przejezdnych torowych

Regał przejezdny torowy ręczny

Są to zwykłe regały półkowe, a masa umieszczanych na nich ładunków pojedynczych nie powinna przekraczać 25 kg. Wykorzystywane są w magazynach, gdzie towarów jest mało, a ich rotacja jest bardzo wolna. Najczęściej znajdują zastosowania w magazynach technicznych należących do danego przedsiębiorstwa, w bibliotekach, archiwach oraz biurach.

Regały torowe napędzane

Dostępne są dwa rodzaje regałów tego typu:

  • regały przepływowe z napędem wymuszonym – obsługa odbywa się wyłącznie przy użyciu maszyn. Nie ma bezpośredniego dostępu do wszystkich towarów. Ich zarządzanie odbywa się zgodnie z zasadami FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło),
  • regały przepływowe z napędem częściowo wymuszonym – umożliwiają bezpośredni dostęp do wszystkich gromadzonych towarów. Obsługa realizowana jest zgodnie z zasadami LIFO – ostatnie weszło, pierwsze wyszło.

Jak regały przejezdne torowe obsługują ładunki?

Decydując się na przejezdne regały torowe, jednocześnie należy wybrać przepływowy system pracy FIFO. Operator wózka widłowego ładuje towar z jednej strony, a rozładowuje z drugiej. Stosowany jest osobny punkt wejścia oraz wyjścia. Jedna strona jest zawsze wykorzystywana do załadunku, a druga do rozładunku.

Istotne jest, aby dogłębnie poznać regały paletowe przejezdne pod względem specyfiki ich budowy. Dzięki temu w umiejętny sposób przechowywało będzie się na nich produkty. Podstawą jest składowanie towarów we właściwej kolejności, zgodnie z cyklem ich życia. Zapobiec można dzięki temu dezaktualizacji przechowywanych jednostek.

Pamiętać należy również o jeszcze jednej istotnej kwestii: regały przejezdne podłogowe, tak samo jak wszystkie inne systemy składowania w magazynie, należy poznać pod względem możliwego udźwigu. Jest to istotne, aby nie doszło do przeładowania konstrukcji. Prowadzi to do jej uszkodzenia, a w konsekwencji zawalenia i zniszczenia składowanego towaru. Jest to sytuacja niebezpieczna również dla zatrudnionego personelu.

Przejezdne regały torowe umożliwiają obsługę palet o bardzo dużym zagęszczeniu, dlatego świetnie sprawdzają się w magazynach, w których składowana jest duża ilość jednolitych zapasów. Definicja tego systemu zakłada skuteczne zarządzanie przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Dysponując specjalistycznym sprzętem obsługa jednostek ładunkowych odbywa się bez wyraźnego ryzyka, w sposób bardzo dobrze zaplanowany.

Regał przejezdny torowy – zalety i wady

Najważniejszymi zaletami regałów przejezdnych torowych są:

  • efektywne wykorzystanie strefy składowania – zarówno w przypadku konstrukcji do obsługi ręcznej, jak i napędzanej,
  • niski koszt eksploatacji magazynu – ma to szczególne znaczenie, jeżeli utrzymanie jednego miejsca do składowania wiąże się z dużymi kosztami, tutaj masz możliwość maksymalnego zagęszczenia towarów,
  • przy większości rodzajów dostęp do towarów nie jest w żaden sposób ograniczony,
  • zakup przejezdnych regałów torowych jest o 30% tańszy niż np. regałów statycznych przepływowych.

Wadami regałów przejezdnych torowych są:

  • wyższy koszt zakupu niż w przypadku regałów stałych oraz regałów wspornikowych zblokowanych,
  • kosztowna może być eksploatacja regałów z napędem, z uwagi na zużycie energii oraz konieczność regularnej konserwacji układów jezdnych oraz systemy sterowania.

Pozdrawiamy

amRACK