Masz pytania? tel. 690 922 251 mail: kontakt@amrack.pl
Planowanie Logistyczne. Poznaj Definicję, Metody, Rodzaje I Zadania zdjęcie nr 1

Planowanie logistyczne. Poznaj definicję, metody, rodzaje i zadania

18 maja 2025

Wszystkie działania realizowane w magazynie wymagają planowania logistycznego. Jak robić to skutecznie? Sprawdź dostępne metody.

Planowanie logistyczne — definicja

Co to jest planowanie logistyczne? To ustalony harmonogram działań, który został zaakceptowany przez wszystkie jednostki odpowiadające za realizację celów w przedsiębiorstwie. Planowanie powinno obejmować wszystkie sektory, od zapotrzebowania na surowce do produkcji aż do zarządzania dostawami zamówień do klientów. 

Przeprowadzając planowanie logistyczne, należy uwzględnić wskaźniki wydajności, czyli KPI. Są to czynniki poddawane analizie, w celu uzyskania wiarygodnej oceny skuteczności logistycznej przedsiębiorstwa. Dane te umożliwiają wykrycie mało wydajnych procesów i błędów, które powodują problemy w dostawach towarów. 

[Sprawdź też regały paletowe cennik w ofercie amRACK]

Wszystkie działania logistyczne w przedsiębiorstwie należy regularnie kontrolować i poddawać ocenie. Przedsiębiorstwo będzie mogło się rozwijać, bez powielania dotychczasowych błędów. 

Głównymi celami planowania logistycznego są:

  • ograniczenie błędów, które mogą zdarzyć się na każdym etapie realizowania zadań w magazynie;
  • optymalizacja zasobów i nakładów inwestycyjnych poprzez bieżące monitorowanie podejmowanych działań. Kontrola pomaga efektywnie wykorzystać dostępne zasoby;
  • uzyskanie większej wydajności i efektywności przeprowadzanych operacji.

Planowanie logistyczne — zadania do wykonania

Każda operacja logistyczna składa się z czterech etapów, które należy uwzględnić, przeprowadzając planowanie w logistyce:

  1. Zapotrzebowanie na surowce.
  2. Produkcja.
  3. Kontrola zapasów.
  4. Dystrybucja towarów.

Zasady planowania logistycznego nie powinny jednak ograniczać się wyłącznie do powyższych zagadnień. Konieczne jest także uwzględnienie działań poprzedzających każdy z powyższych procesów. Trzeba opracować korzystny układ magazynu, poprawnie zarządzać produktami, a także dobierać do potrzeb właściwe metody obsługi towarów. 

Należy również pamiętać o czynnikach posprzedażowych, które obejmują m.in. zwroty towarów. Każde przedsiębiorstwo musi być przygotowane na reklamacje, skargi oraz zażalenia zgłaszane przez klientów. 

Jak przygotować plan logistyczny, który jest skuteczny?

Metody planowania logistycznego są różne. Natomiast bardzo ważne jest przeanalizowanie łańcucha dostaw, a także wytypowanie przeszkód, które mogą pojawić się na poszczególnych etapach realizacji zamówienia. Opracowując odpowiednie rozwiązania zapobiegawcze, przedsiębiorstwo jest przygotowane na sytuacje kryzysowe. 

Planowanie logistyczne wymaga przygotowania profili klientów, dostawców, a także określenia możliwości logistycznych. Trzeba również oszacować, jakie są właściwości dystrybuowanych produktów. 

W planowaniu logistycznym chodzi o to, aby przedsiębiorstwo mogło się stale rozwijać, bez przestojów. Należy uwzględnić przyszłą rozbudowę magazynu, gdy zwiększy się zapotrzebowanie na miejsca magazynowe. Podstawą jest jednak zaplanowanie elastycznego układu magazynu, który korzystnie reaguje na zapotrzebowanie rynkowe. 

Należy przyjąć wysokie standardy w zakresie pomiarów wyników. W łańcuchu dostaw generowanych jest bardzo dużo danych, które dostarczają cenne informacje na temat działalności przedsiębiorcy. Są one jednak przydatne dopiero po właściwym przetworzeniu np. przy użyciu narzędzi informatycznych. 

Oprócz realizacji wyznaczonych celów warto szukać innowacyjnych rozwiązań, które poprawiają wydajność operacji logistycznych. Warto pomyśleć o wprowadzeniu do standardowej działalności wysyłki w 24 godziny, a także zastosowaniu nowoczesnych technologii, dzięki którym przedsiębiorstwo będzie w stanie sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów, w zakresie jak najszybszej obsługi. 

Aktualnie standardem w większości magazynów jest stosowanie systemu zarządzania WMS, który ułatwia generowanie informacji o procesach logistycznych. Pomaga również w automatyzacji wielu działań, takich jak kontrola zapasów, przyjmowanie i wydawanie towarów czy kompletowanie zamówień. 

Rodzaje planowania w logistyce dostosowane do specyficznych potrzeb przedsiębiorstwa

Każde przedsiębiorstwo ma inne wymagania w kontekście planowania działań logistycznych. Istotne jest uwzględnienie tych potrzeb, w celu optymalizacji procesów. Należy mieć świadomość, że nieumiejętne planowanie logistyczne prowadzi do kosztownych błędów. Ponadto obsługa klientów jest mało wydajna. 

Część przedsiębiorców boryka się m.in. z nieefektywną kompletacją zamówień. W celu rozwiązania tego problemu warto zdecydować się na cyfryzację i automatyzację z wykorzystaniem technologii RFID. 

Planowanie w logistyce wymaga bardzo elastycznego podejścia i reagowania na aktualną sytuację rynkową. Np. w odpowiedzi na wzrost popytu warto przyjąć strategię obejmującą automatyzację magazynu, w celu zapewnienia najwyższej jakości obsługi klienta. 

Aby przyjęte metody planowania logistycznego przyniosły korzyści dla przedsiębiorstwa, konieczna jest skuteczna współpraca wszystkich działów i dążenie do jednego ustalonego celu.

Pozdrawiamy

amRACK
Telefon WhatsApp E-mail