Masz pytania? tel. 509 922 251, tel. 503 855 601 mail: kontakt@amrack.pl
Drogi Transportowe W Magazynie — Co Warto Wiedzieć? zdjęcie nr 1

Drogi transportowe w magazynie — co warto wiedzieć?

06 listopada 2024

Poprawne rozplanowanie dróg transportowych w magazynie ma wpływ na profesjonalny przebieg procesów magazynowych. Jaka powinna być ich szerokość? Czy regulują to przepisy? Tego wszystkiego oraz o wiele więcej dowiesz się z tego artykułu.

Czym są drogi transportowe w magazynie?

Inaczej mówiąc, są do specyficzne ciągi komunikacyjne umożliwiające przemieszczanie się urządzeniom transportu bliskiego oraz pracownikom w magazynie. Muszą być zaprojektowane zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, w sposób staranny, dopasowany do przestrzeni magazynowej.

Prawidłowo wyznaczone drogi transportowe mają odpowiednią szerokość, dostosowaną do rozmiaru urządzeń poruszających się po magazynie, a także są właściwie oznakowane. O odpowiednie warunki panujące w obiekcie musi zadbać właściciel lub osoby do tego wytypowane. 

Wszystkie działania podejmowane w magazynie są regulowane przez przepisy prawa.

Drogi transportowe w magazynie — przepisy

W kontekście dróg transportowych w magazynie najważniejsze jest Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 roku dotyczące ogólnych przepisów bezpieczeństwa oraz higieny pracy. Zasady w późniejszym czasie zostały ujednolicone w Obwieszczeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 sierpnia 2003 r. 

Zadaniem pracodawcy jest zapewnienie na terenie magazynu prawidłowo wytyczonych i oznakowanych dróg transportowych oraz dróg dla pieszych, zgodnie z Polskimi Normami. Drogi muszą być dostosowane do:

  • liczby użytkowników,
  • typu i gabarytów urządzeń transportowych,
  • rodzaju i wielkości przewożonych ładunków.

Na uwagę zasługuje również Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z późniejszymi zmianami), które dotyczy głównie zagwarantowania łatwo dostępnych i szerokich dróg ewakuacyjnych.

Minimalne szerokości dróg transportowych określają również Polskie Normy, w tym Norma PN-M-78010:1968P: Transport wewnętrzny — Drogi i otwory drzwiowe — wytyczne projektowania.

Drogi transportowe — wymaganiaw liczbach

Wytyczne pozwalają na prawidłowe obliczenie szerokości dróg transportowych w magazynie. Istotne jest wytyczenie szerokości zarówno dla dróg jednokierunkowych, jak i dwukierunkowych. Najważniejsze jest wzięcie pod uwagę:

  • wielkości powierzchni dostępnej do użytku dla dróg transportowych,
  • typu przewożonych ładunków,
  • bezpieczeństwa pracowników.

Aby określenia szerokości dróg transportowych w magazynie przyjmuje się, że:

  • a — to szerokość transportowanego ładunku (wraz z szerokością pojazdu),
  • b — to szerokość drogi transportowej w centymetrach (minimalna wartość to 120 cm).

Szerokość drogi dla ruchu pieszego

  • b= a + 30 cm w przypadku ruchu jednokierunkowego;
  • b= 2a + 60 cm dla ruchu dwukierunkowego.

Szerokość drogi dla wózka widłowego

  • b= a + 60 cm w ruchu odbywającym się jednokierunkowo;
  • b= 2a + 90 cm w ruchu dwukierunkowym.

Szerokość drogi dla ruchu pieszego i urządzeń magazynowych 

Szerokość dróg transportowych dla pojazdów bezsilnikowych oraz pieszych:

  • b= a + 90 cm dla ruchu jednokierunkowego;
  • b= 2a + 180 cm dla ruchu dwukierunkowego.

Szerokość dróg transportowych dla pojazdów silnikowych oraz pieszych:

  • b= a + 100 cm dla ruchu jednokierunkowego;
  • b= 2a + 200 cm dla ruchu dwukierunkowego.

Jak powinny wyglądać drogi komunikacyjne w magazynie?

Prawidłowy przepływ towarów w magazynie jest uzależniony od profesjonalnego rozplanowania dróg transportowych oraz zapewnienia bezpiecznych warunków. W tym celu należy zadbać, aby drogi transportowe w hali produkcyjnej, były:

  • twarde, równe, odporne na starcie, 
  • o znakomitych parametrach, jeżeli chodzi o przyczepność,
  • z ograniczoną pochyłością, nie więcej niż 8%,
  • prawidłowo zabezpieczone przed nieuprawnionym wejściem osób z zewnątrz,
  • pod względem nośności, dostosowane do wagi przewożonych ładunków i poruszających się po nich urządzeń magazynowych,
  • jasne i dobrze widoczne — poziome linie komunikacyjne w magazynie powinny być białe lub żółte,
  • dobrze oświetlone, z dobrą widocznością na każdym odcinku drogi.

Istotne jest, aby w magazynie zaplanować również bezpieczne przejścia dla pieszych. Powinny być:

  • wyznaczone w bezpiecznych miejscach, najlepiej na prostym odcinku drogi,
  • odpowiednio oznakowane znakami pionowymi i poziomymi,
  • dobrze widoczne z dużej odległości.

Drogi transportowe — BHP i przepisy drogowe

W magazynie należy zastosować aktualnie obowiązujące znaki kodeksu drogowego dopuszczone w ruchu drogowym. 

Niezbędne jest również ustalenie maksymalnej prędkości pojazdów poruszających się po magazynie. Odpowiada za to pracodawca. Najwyższymi wartościami mogą być:

  • 18 km/h na prostych odcinkach;
  • 12 km/h w pobliżu budynków i hal produkcyjnych;
  • 6 km/h w halach i magazynach;
  • 3 km/h w przypadku ruchu łączonego pojazdy oraz pieszych, a także w miejscach o ograniczonej widoczności.

Stosując się do przepisów dotyczących dróg transportowych w magazynie, uda się wyznaczyć prawidłową szerokość, bezpieczną dla wózków widłowych i ruchu pieszych. 

Pozdrawiamy

amRACK